Eurooppalaiset huippukuorot -sarja alkaa 27.2. Musiikkitalossa
FiBO ja Det Norske Solistkor toteuttavat osittaisen toisinnon Hampurissa vuonna 1786 kuullusta konsertista
Eurooppalaiset huippukuorot -sarjan konsertissa 27.2.2022 Musiikkitalossa Helsingissä Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) ja norjalainen Det Norske Solistkor esittävät 50 muusikon vahvuudella Johann Sebastian Bachin Credon h-molli-messusta ja Carl Philipp Emanuel Bachin Magnificat-teoksen. Konsertin johtaa Grete Pedersen.
Suomalainen barokkiorkesteri (FiBO) tuo merkittäviä kansainvälisiä kuoroja konsertoimaan kanssaan seuraavien neljän vuoden ajan. Jane ja Aatos Erkon säätiö tukee sarjaa vuosina 2023–2025. Eurooppalaiset huippukuorot -sarjan aloittaa – FiBOn pohjoismaisiin yhteistyökuvioihinkin sopien – Euroopan johtaviin kamarikuoroihin kuuluva norjalainen Det Norske Solistkor, jota johtaa maailman parhaimpien kuorojen kanssa työskentelevä Grete Pedersen.
Carl Philipp Emanuel Bach (1714–1788) aloitti Hampurin senaatin valitsemana kirkollisen musiikin johtajana vuonna 1768 ja suunnitteli vuosittain noin 200 kirkollista musiikkitilaisuutta. Hän jätti jäähyväisensä esiintyvänä taiteilijana palmusunnuntaina 1786. Hampurin Kauppa-akatemian konsertissa kuultiin silloin Emanuelin oman musiikin lisäksi ensiesityksenä isä Johann Sebastian Bachin (1685–1750) Credo h-molli-messusta (1748–1749) ja osia Händelin Messiaasta. Konsertilla kerättiin samalla lahjoituksia köyhien terveydenhuoltoon. Musiikkitalon konsertin ohjelma on osittainen kopio kyseistä konsertista.
Sebastianin kahdeksanosainen Credo eli Symbolum Nicenum (Nikean uskontunnustus) ei siis saanut ensiesitystään kirkossa. Kokonaisuudessaan ensyklopedisen laaja h-molli-messu ei olisi liturgiseen käytäntöön sopinutkaan. Epäselväksi on jäänyt, mitä tarkoitusta varten iäkäs säveltäjä valmisteli messun. Konserttiin kuului myös Emanuelin Credoa varten säveltämä lyhyt johdanto, joka kuullaan nytkin.
Marian kiitosvirteen pohjautuva Magnificat (1749/1779/1786) oli Emanuelin ensimmäisiä laajoja vokaaliteoksia. Koska teos esitettiin Leipzigissa keväällä 1750, sen on arveltu olleen epämuodollinen työnäyte tuloksettomassa haussa Tuomaskirkon kanttorin virkaan. Ajatusta tukee myös Magnificatin osien tyylivaihtelun näyttävyys. Emanuel lisäsi Magnificatin partituuriin juhlavat trumpetit, patarummut ja cornot vuoden 1779 Hampurin-esitystä varten. Aloitusosassa on valtavaa, kipunoivaa liikevoimaa, joka tuo mieleen myös isä Bachin Magnificatin (1723). Kuoron julistava homofonia ja staattisen harmonisen liikkeen valtaava vaikutus ovat kuitenkin leimallisesti Emanuelin tyyliä.
Lisätiedot konsertista: https://fibo.fi/konsertit/2022/hampuri-1786/
** ** **
Su 27.2.2022 klo 15 Musiikkitalo, Helsinki
HAMPURI 1786
Isän Credo ja pojan Magnificat
J. S. Bach – C. P. E. Bach
Solistit
Det Norske Solistkor
Suomalainen barokkiorkesteri
Grete Pedersen, johtaja