Page 44 - SuomiViihde 1/2024
P. 44

tämä  uusi  orkesteri  on  saanut  näin  mainion  Mies nostaa esiin myös sen toisen, hyvin tär-

        alun taipaleelleen.                                                     keän asian.

          -    Sieltä tämä kaikki sai alkunsa, kun Ruu-                           -    Yleisön  kunnioittaminen.  Sosiaalinen

        sulinnan tanssijärjestäjät antoivat meille mah- kanssakäyminen  ihmisten  kanssa  keikoilla
        dollisuuden keikan tekemiseen. Meidän esiin- on luontaisesti tähän hommaan kuuluva asia.

        tymisemme taisi olla yleisön mieleen, sillä siitä  Pitää tauoilla käydä vähän kuulostelemassa

        alkoi ihan käsittämätön positiivinen palaute- tanssijoiden mietteitä ja ottaa ne myös huo-

        vyöry, Nylund mainitsee.                                                mioon.
          Varmasti yksi suosion salaisuus piilee etenkin

        Nylundin  itsensä  täysin  peittelemättömässä                           Svengaava ryhmä

        innostuksesta soittamiseen. Keikkojen läpi ve-

        täminen on paitsi musiikillinen ilottelu, myös  Ari Nylundin Orkesteri koostuu erittäin koke-
        fyysisesti vaativa suoritus. Sen verran vauhdi- neista ja ammattitaitoisista muusikoista. Ny-

        kasta on miehen lavatyöskentely.                                        lund on iloinen siitä, että kokoonpanon yhteis-

          -    Kun soitin aikanaan Pekkaniskan Pojissa,  soitto sujuu mallikkaasti ja kokemus kuuluu.

        niin bändikaverit sanoivat minulle, että ”tee  -                               Biiseihin täytyy saada svengi ja groove.
        Ari aina noin, kun soitat”. Niin olen sitten teh- Ja tällä kokoonpanolla se onnistuu mainios-

        nytkin. Ja on niitä videopätkiä YouTubessakin  ti. Musiikilla pitää osua ihmisten sydämiin. Se

        olemassa, ja jotkut niistä ovat saaneet melkoi- on tärkeä asia. On hienoa, kun musiikin avulla

        sia katsojamääriä.                                                      pystyy saamaan kontaktin ihmisiin, Ari Nylund
                                                                                mainitsee.

        Panostusta äänentoistoon                                                  Myös yksi erittäin tärkeä asia tanssimusiikin

                                                                                esittämisessä on musiikin tempo.

        Tietenkin  suurin  osa  yleensäkin  orkesterien  -                             Tanssittavuus pitää säilyä. Itsekin kilpa-
        suosiosta perustuu muutamaan perusasiaan,  tanssia harrastaneena alleviivaan tämän asian

        kuten  esiintymistaitoon,  ohjelmistoon,  sekä  täysin.

        vastapuolen, eli yleisön huomioon ottamiseen.  Vaikka Ari Nylundin Orkesterin päällimmäi-








              ”  Kun soitin aikanaan Pekkaniskan Pojissa, niin bändikaverit


                  sanoivat minulle, että ”tee Ari aina noin, kun soitat”. Niin


               olen sitten tehnytkin. Ja on niitä videopätkiä YouTubessakin


                           olemassa, ja jotkut niistä ovat saaneet melkoisia

                                                             katsojamääriä. ”











        Mutta sitten on eräs hyvinkin tärkeä asia, jota  nen ajatus onkin juuri elävän musiikin esittä-

        tanssikansa ei välttämättä tiedosta, mutta joka  minen tanssikansalle, ei myöskään äänitteiden

        on äärettömän tärkeä asia silloin, kun tehdään  mahdollisuutta ole pois suljettu.

        valintoja siitä, onko esiintyjä sen arvoinen, että  -                          On siitä puhetta ollut ja tarkoitus on alkaa
        sitä halutaan mennä uudelleenkin katsomaan  äänitettä tekemäänkin. Ehkä covereita tulee

        ja kuuntelemaan. Se on äänentoisto.                                     sisältö olemaan, vaikka onhan minulla omia-

          -    Olen kouluttautunut Sibelius-Akatemias- kin sävellyksiä olemassa. Katsotaan nyt, miten

        sa äänisuunnittelijaksi. Sanotaanko niin, että  asian kanssa edetään. Mutta yhdessä asiassa
        kun olen alkoholin käytön suhteen koko ikäni  olen tarkkana myös äänitteiden osalta: soun-

        ollut absolutisti, niin minulle jää paljon aikaa  dit pitää olla kunnossa, Nylund mainitsee.

        soiton harjoittelun lisäksi myös äänentoiston  Ari Nylundin (kosketinsoittimet ja äänentois-

        kehittämiseen ja niiden taitojen kohentami- to) lisäksi orkesterissa ovat mukana laulava
        seen. Hyvä soundi keikoilla on minulle äärim- basisti Timo Rahkonen, rumpali Ari Ikonen,

        mäisen tärkeä asia, Nylund sanoo.                                       sekä puhaltimista vastaava Risto Salmi. •



        44     SuomiViihde-verkkolehti 1/2024
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49