Page 38 - SuomiViihde 3/2024
P. 38
KUVA: HANNA-MARIA GRÖNLUND
– Olin vähän kuin Suomenhevonen, jolle lai-
Rakkaudesta lajiin tetaan sellaiset läpät sivuille, ettei se voi vilkuilla
kuin eteenpäin. Jos olisin alkanut vilkuilemaan
Dingo aloitti musiikkiuransa vuonna 1982 ja ympärilleni, niin ei olisi tullut mitään. Muistelen
keikkailee edelleen tänäkin päivänä. Yhtye on vuosia kuin maailmanpyöränä, josta ihmisiä
hajonnut matkan varrella muutamia kertoja, hyppäsi sisään ja ulos.
mutta palannut ennen pitkää takaisin yhteen. Yhtyeen suosio aiheutti paljon myös vaaralli-
Paluihin syynä on ollut yksinkertaisesti rakkaus sia tilanteita. Bändi sai aikoinaan esimerkiksi
musiikkia kohtaan. lukuisia pommiuhkauksia ja koki väkivaltaa.
– Pitkällä tähtäimellä musiikkiin on oltava Neumann korostaa kuitenkin faneilta saatua
jonkinlainen vetovoima. Tämä ala syö jaksamis- tukea vuosien aikana.
ta, ihmissuhteita ja pitää paljon poissa kotoa – Olimme äärimmäisen lähestyttävä bändi
normaalista arjesta. kentällä. Pyrimme hengailemaan fanien kans-
Tällä hetkellä Dingossa soittavat Neumannin sa muutenkin kuin nimmareiden jaossa ja us-
lisäksi Jonttu Virta, Lende Peisa, Saska Ke- kon, että se on yksi Dingon menestyksen syitä.
tonen ja Tom Eklund. Neumann kokee, että Menimme esimerkiksi yhtenä jouluna keikan
hänellä on aina ollut tarkka kissan vaisto kolle- jälkeen erään perheen luo saunaan, kun he pyy-
goiden suhteen. sivät.
– Olen saanut soittaa itseäni paremmassa
seurassa. ”The Dingon” pirstaloituessa vuonna Kasarimuodin huipulla
2018, kasattiin nykyinen kokoonpano. Silloin
bändiin liittyi Lordi-yhtyeessä vaikuttanut kos- Neumann oli 80-luvun tyyli-ikoni. Rokkiku-
ketinsoittaja Lende Peisa ja Hybrid Childrenista kon tavalliseen tyyliin kuuluivat esimerkiksi
tuttu rumpali Saska Ketonen. pörrötukka sekä korvarenkaat. Silmissä loisti
kajaali. Muusikko muistelee kauden olevan
Dingo-hysteriaa vallankumouksellista aikaa.
parhaimmillaan – 70-luvun ja 80-luvun taitteessa uuden
aallon mukana rantautui uusromantiikka eli
Vuodet 1984–1985 tunnetaan Dingo-hysterian futurismi ja alettiin pukeutumaan rohkeam-
kultakautena ja siitä puhutaan jopa suomalai- min. Miehet alkoivat käyttämään koruja ja
sen populaarikulttuurin ainutlaatuisena ilmiö- meikkiä. Ihmiset saivat olla omia itsejään. En-
nä. Muusikolle takavuodet ovat edelleen lähes nakkoluuloaitoja kaatui jopa Suomessa ja se
yhtä kirkkaina mielessä kuin 40 vuotta sitten. on paljon se.
38 SuomiViihde-verkkolehti 3/2024