Page 50 - SuomiViihde 2/2024
P. 50
tää huomiota. Ja onneksi Vesterinen Yhtyei- purkkiin. Siitä tulee se musiikin svengi. Sitten tie-
neen on oivaltanut biisien kasvamisen ja iso- tenkin lisätään elementtejä vielä jälkikäteen.
jen äänimaailmojen, mutta samalla hienojen
suvantokohtien merkityksen musiikissaan. Ja Mistä on hyvät biisit tehty?
kyllä kuulijatkin sen aistivat.
- Meillä on siinä mielessä hieno tilanne, että Vesterinen Yhtyeineen on sikäli hyvässä ase-
toinen kosketinsoittajamme Iikka Kotaja tekee massa, että esimerkiksi uusien kappaleiden
meille kaikki puhallin- ja jousisovitukset. Toki me sävellystyö ei ole yhden ihmisen harteilla. Ei,
muutkin siinä vitsailemme taustalla, mutta Iik- vaan itse asiassa suurin osa bändistä osallistuu
” Itse asiassa edellinen levy tehtiin niin, että studiossa
soitettiin biisien rungot porukalla purkkiin. Siitä tulee se
musiikin svengi. Sitten tietenkin lisätään elementtejä vielä
jälkikäteen. ”
ka on se ammattilainen, Tero Vesterinen kertoo siihen.
kysyessäni bändin ja varsinkin Nokia Arenan - Meillä kun uuden kappaleen kehitystyö voi
konsertin ison orkesterin sovitustyöstä. alkaa vaikka jostain lyhyestä melodian pätkäs-
Uusia biisejä tehdessään bändi tukeutuu niin tä tai sitten jollakin on vaikkapa hyvä sointukul-
sanotusti vanhan liiton menetelmiin, eli biisin ku. Toisaalta taas joku on vienyt biisi-ideansa
runko tehdään yhdessä ja soittimet kädessä. jo hyvin pitkällekin, ennen kuin tuo sen tiedoksi
- Itse asiassa edellinen levy tehtiin niin, et- muille. Tilanteet vaihtelevat. Kappaleiden sa-
tä studiossa soitettiin biisien rungot porukalla noitukset ovatkin sitten pitkälti minun, Teemu
50 SuomiViihde-verkkolehti 2/2024